Heeft u een AutoCAD vraag?

Voordat je een vraag plaatst altijd eerst even de zoek functie gebruiken!

Ga naar het onderwerp en stel uw vraag onderaan de pagina.

Met behulp van gizmo's kunt u 3D-objecten en -subobjecten verplaatsen, roteren en schalen.

De gizmo's weergeven
Gizmo's zijn alleen beschikbaar in 3D-aanzichten die zijn ingesteld op een visuele 3D-stijl zoals 3D Hidden. U kunt instellen dat de gizmo automatisch wordt weergegeven wanneer u een 3D-object of -subobject selecteert. Gizmo's worden ook weergegeven tijdens de opdrachten 3DMOVE, 3DROTATE en 3DSCALE.

Als de visuele stijl is ingesteld op 2D Wireframe, dan wordt deze automatisch geconverteerd naar 3D Wireframe wanneer u 3DMOVE, 3DROTATE of 3DSCALE invoert.

De gizmo wordt standaard in het midden van de selectiegroep geplaatst. U kunt het echter naar een willekeurig punt in 3D-ruimte verplaatsen. Het centrale vakje (de basisgrip) van de gizmo bepaalt het basispunt voor wijziging. Dit heeft hetzelfde effect als wanneer u de positie van het UCS wijzigt terwijl u de geselecteerde objecten verplaatst of roteert. Met de asgrepen op de gizmo beperkt u de verplaatsing of rotatie tot een as of vlak.

gizmo

Gebruik objectmagneten voor optimaal resultaat wanneer u de positie van het centrale vakje van de grip wilt bepalen.

Tussen de gizmo's schakelen
Telkens wanneer u een object in een 3D-aanzicht selecteert, wordt de standaardgizmo weergegeven. U kunt een andere gizmo als standaard selecteren op het lint of de waarde van de systeemvariabele DEFAULTGIZMO wijzigen. U kunt gizmo's ook verbergen wanneer objecten geselecteerd zijn.

Zodra de gizmo actief is, kunt u ook naar een ander type gizmo schakelen. Het schakelgedrag varieert, afhankelijk van wanneer u de objecten selecteert:

  • Eerst de objecten selecteren. Tijdens een gizmobewerking kunt u de spatiebalk herhaaldelijk indrukken om de andere gizmotypen te doorlopen. Wanneer u op deze manier tussen gizmo's schakelt, blijft de gizmoactiviteit beperkt tot de oorspronkelijk geselecteerde assen of vlakken.Tijdens een gizmobewerking kunt u ook een ander gizmotype selecteren via het snelmenu.
  • Eerst de opdracht uitvoeren.Wanneer u de 3D Move-, 3D Rotate- of 3D Scale-bewerking start voordat u objecten selecteert, wordt de gizmo op het midden van de selectieset gezet. Met de optie Relocate Gizmo op het snelmenu kunt u de gizmo overal in 3D-ruimte plaatsen. In het snelmenu kunt u ook een ander gizmotype kiezen.


De gizmo-instellingen wijzigen
De volgende instellingen beïnvloeden de weergave van gizmo's:

  • Standaardgizmo. Met de systeemvariabele DEFAULTGIZMObepaalt u welke gizmo standaard wordt weergegeven wanneer er een object in een aanzicht met een visuele 3D-stijl geselecteerd wordt. U kunt de weergave van de gizmo uitschakelen. Deze instelling is ook beschikbaar op het lint.
  • Standaardlocatie. Met de systeemvariabele GTLOCATION bepaalt u de standaardlocatie van de gizmo. De gizmo kan worden weergegeven op het midden van de selectieset (standaard) of het kan op de 0,0,0-coördinaten van het actieve UCS worden geplaatst.
  • Automatische weergave. Met de systeemvariabele GTAUTO bepaalt u of gizmo's automatisch worden weergegeven wanneer u objecten in een 3D-aanzicht met een visuele 3D-stijl selecteert (standaard). Als u deze systeemvariabele uitschakelt, worden de grips niet weergegeven tot de gizmo's actief zijn.
  • Conversie van verplaats-, roteer- en schaalbewerkingen van 2D naar 3D. Schakel de systeemvariabele GTDEFAULT in om de opdrachten 3DMOVE, 3DROTATE of 3DSCALE automatisch te starten wanneer de opdrachten MOVE, ROTATE of SCALE in een 3D-weergave worden gestart. Deze systeemvariabele is standaard uitgeschakeld.
  • Actieve status van subobjectgrips. Als u een subobject selecteert, bepaalt de systeemvariabele GRIPSUBOBJMODE of de subobjectgrips direct actief worden. Wanneer u instelt dat subobjectgrips bij selectie actief worden, kunt u makkelijker groepen meshsubobjecten bewerken zonder dat u ze opnieuw hoeft te selecteren.

Procedure

Opgeven welke 3D-gizmo standaard wordt weergegeven wanneer er een object geselecteerd is

  • Klik op tabblad Home > paneel Subobject > Move Gizmo, Rotate Gizmo of Scale Gizmo.

De 3D-gizmo verbergen wanneer een object geselecteerd is

  • Klik op tabblad Home > paneel Subobject > No Gizmo.

De standaardlocatie voor gizmo's instellen

1. Typ gtlocation achter de opdrachtprompt.
2. Voer een van de volgende handelingen uit:

  • Typ 1 om de locatie op het geometrische midden van de selectieset in te stellen.
  • Typ 0 om de locatie te laten overlappen met het UCS-pictogram.

3. Druk op Enter.

Een gizmo verplaatsen

1. Rechtsklik op het centrale vakje (basisgrip) van de gizmo. Klik op Relocate Gizmo.
2. Klik in het tekengebied om een nieuwe locatie op te geven.

Naar een andere gizmo overschakelen terwijl u objecten verplaatst, roteert of schaalt

1. Selecteer de 3D-objecten die u wilt verplaatsen, roteren of schalen.

  • Als u het hele object wilt aanpassen, selecteert u het object.
  • Gebruik Ctrl+klik om een subobject (vlak, rand of hoekpunt) te bewerken. (U kunt de selectieset beperken door een selectiefilter voor subobjecten op het snelmenu op te geven.)

2. Zweef met de cursor boven een asgreep op de gizmo tot deze geel wordt en de asvector weergegeven wordt. Klik vervolgens op de asgreep.
3. Druk op de spatiebalk om de gizmo's te doorlopen tot het juiste gizmotype wordt weergegeven.

Wanneer u op deze manier tussen gizmo's schakelt, blijft de verplaatsing beperkt tot de geselecteerde as.

Opmerking: U kunt de spatiebalk niet gebruiken om het type gizmo te veranderen wanneer de opdracht 3DMOVE, 3DROTATE of 3DSCALE actief is.

Opdrachten

3DMOVE
Hiermee wordt in een 3D-aanzicht de 3D Move-gizmo weergegeven, die helpt om 3D-objecten een opgegeven afstand in een opgegeven richting te verplaatsen.

3DROTATE
In een 3D-aanzicht wordt hiermee de 3D Rotate-gizmo weergegeven die u kunt gebruiken om 3D-objecten rond een basispunt te wentelen.

3DSCALE
In een 3D-aanzicht wordt hiermee de 3D Scale-gizmo weergegeven die u kunt gebruiken om 3D-objecten van formaat te wijzigen.

Systeemvariabelen

DEFAULTGIZMO
Hiermee wordt de 3D Move-, 3D Rotate- of 3D Scale-gizmo ingesteld als de standaardgizmo tijdens selectie van subobjecten.

GRIPSUBOBJMODE
Hiermee bepaalt u of grips automatisch geactiveerd worden wanneer u subobjecten selecteert.

GTAUTO
Hiermee wordt bepaald of 3D-gizmo's automatisch worden weergegeven wanneer u objecten selecteert voordat u een opdracht start in een venster met een visuele 3D-stijl.

GTDEFAULT
Hiermee wordt bepaald of de bewerking 3D Move, 3D Rotate of 3D Scale automatisch van start gaat wanneer u de opdracht MOVE, ROTATE of SCALE start in een venster met een visuele 3D-stijl.

GTLOCATION
Met deze systeemvariabele wordt de beginlocatie van de 3D Move-, 3D Rotate- of 3D Scale-gizmo bepaald wanneer u objecten selecteert voordat u een opdracht start in een venster met een visuele 3D-stijl.

SketchUp Pro - Stunt aanbieding