Heeft u een AutoCAD vraag?

Voordat je een vraag plaatst altijd eerst even de zoek functie gebruiken!

Ga naar het onderwerp en stel uw vraag onderaan de pagina.

Hiermee wordt een puntlicht gemaakt dat vanuit een bepaald standpunt in alle richtingen licht uitstraalt.

Oproepmethoden

POINTLIGHT Knop


ac.mouse Lint: tabblad Render > paneel Lights > Point
ac.mouse Menu: View > Render > Light > New Point Light
ac.mouse Werkbalk: Lights

Gebruik puntlichten voor algemene lichteffecten.

Lijst met prompts

De volgende prompts worden weergegeven.

Specify source location : Voer coördinaatwaarden in of gebruik het aanwijsapparaat

Als de systeemvariabele LIGHTINGUNITS op 0 is ingesteld, wordt de volgende prompt weergegeven:

Enter an option to change [Name/Intensity/Status/shadoW/Attenuation/Color/eXit] :

Als de systeemvariabele LIGHTINGUNITS op 1 of 2 is ingesteld, wordt de volgende prompt weergegeven:

Enter an option to change [Name/Intensity factor/Status/ Photometry/shadoW/Attenuation/filterColor/eXit] :
OpmerkingWanneer de systeemvariabele LIGHTINGUNITS op 1 of 2 is ingesteld, wordt de optie Attenuation bij het maken van het licht genegeerd. Deze optie wordt alleen gehandhaafd voor scriptcompatibiliteit.

Name
Hier kunt u de naam van het licht opgeven. U kunt kleine en hoofdletters, getallen, spaties, liggende streepjes (-) en onderstrepingstekens (_) in de naam gebruiken. De maximumlengte is 256 tekens.

Enter light name:

Intensity/Intensity Factor
Hiermee stelt u de intensiteit of helderheid van het licht in. Het bereik is 0.00 tot de maximumwaarde die door uw systeem wordt ondersteund.

Enter intensity (0.00-max float) :

Status
Hiermee wordt het licht in- en uitgeschakeld. Als belichting niet geactiveerd is in de tekening, heeft deze instelling geen effect

Enter status [oN/oFf] :

Photometry
Deze optie is beschikbaar wanneer de systeemvariabele LIGHTINGUNITS op 1 of 2 is ingesteld. In fotometrie worden de lichtsterkten van zichtbare lichtbronnen gemeten.

In fotometrie is lichtsterkte een maat voor het waargenomen vermogen dat door een lichtbron in een bepaalde richting wordt uitgestraald. Lichtstroom is het waargenomen vermogen per eenheid hoekvolume. De totale lichtstroom voor een lamp is de waargenomen sterkte die in alle richtingen uitgestraald wordt. Helderheid is de totale invallende lichtstroom op een oppervlak per oppervlakte-eenheid.

Enter a photometric option to change [Intensity/Color/eXit] :

Intensity
Enter intensity (Cd) or enter an option [Flux/Illuminance] :

Typ een waarde voor de lichtsterkte in candela's, het waargenomen vermogen in een lichtstroomwaarde, of een verlichtingswaarde voor de totale invallende lichtstroom op een oppervlak.

  • candela (afkorting: cd) is de SI-eenheid van lichtsterkte (waargenomen vermogen dat door een lichtbron in een bepaalde richting wordt uitgestraald). Cd/Sr
  • lux (afkorting: lx) is de SI-eenheid van verlichtingssterkte. Lm/m^2
  • voetkaars (afkorting: fc) is de Amerikaanse eenheid van verlichtingssterkte. Lm/ft^2

Typ f om het waargenomen vermogen in een lichtstroomwaarde op te geven.

Enter Flux (Lm) :

Als u i typt, kunt u de sterkte van het licht op basis van een verlichtingswaarde opgeven.

Enter Illuminance ("Lx"|"Fc") or enter an option [Distance] :

De verlichtingswaarde kan in lux of voetkaarsen worden opgegeven. Typ d om een afstand op te geven voor het berekenen van verlichting.

Enter Distance :

Color
Enter color name or enter an option [?/Kelvin] :

Specificeer de kleur van het licht op basis van een kleurnaam of een tempatuur in Kelvin. Typ ? om een lijst met kleurnamen weer te geven.

Enter color name(s) to list :

Typ een tekstreeks met jokertekens om een lijst met bepaalde kleurnamen weer te geven, of een sterretje (*) om alle mogelijke opties weer te geven.

Als u k typt, kunt u de kleur van het licht specificeren op basis van een temperatuurwaarde in Kelvin.

Enter Kelvin temperature :

Exit
Hiermee sluit u de opdrachtoptie af.

Shadow
Hiermee geeft u op dat door toepassing van licht schaduwen moeten ontstaan.

Enter shadow settings [Off/Sharp/soFtmapped/softsAmpled] :

Off
Hiermee kunt u de weergave en berekening van schaduwen voor het licht uitschakelen. Wanneer u schaduwen uitschakelt, worden de systeemprestaties beter.

Sharp
Toont schaduwen met scherpe randen. Gebruik deze optie om prestaties te verbeteren.

Soft Mapped
Hiermee kunt u realistische schaduwen met zachte randen weergeven.

Enter map size [64/128/256/512/1024/2048/4096] :

Hiermee kunt u opgeven hoeveel geheugen gebruikt moet worden om de schaduwprojectie te berekenen.

Enter softness (1-10) :
Hiermee kunt u opgeven welke zachtheid gebruikt moet worden om de schaduwprojectie te berekenen.

Soft Sampled
Hiermee worden realistische schaduwen met zachtere halfschaduwen weergegeven op basis van gespreide lichtbronnen.

Enter an option to change [Shape/sAmples/Visible/eXit] :

Geef de vorm van de schaduw op door s te typen en dan de bematingen van de vorm in te voeren. (Bijvoorbeeld de straal van de bol of de lengte en breedte van een rechthoek.)

Enter shape [Linear, Disk, Rect, Sphere,Cylinder] :

Geef de samplegrootte op door a te typen.

Enter Shadow Sample :

Geef de zichtbaarheid van de vorm voor de schaduw op door v te typen.

Enter Shape Visibility [Yes/No]:

Attenuation
Enter an option to change [attenuation Type/Use limits/attenuation start Limit/attenuation End limit/eXit]:

Attenuation Type
Met deze optie bepaalt u in welke mate de lichtsterkte afneemt naarmate de afstand tot de lichtbron groter wordt. Hoe verder een object verwijderd is van een puntlicht, hoe donkerder het object lijkt. Lichtafname wordt ook wel vermindering van lichtsterkte genoemd.

Enter attenuation type [None/Inverse linear/inverse Squared] :

  • None. Hiermee geeft u aan dat de lichtsterkte niet moet afnemen. Objecten die ver zijn verwijderd van het puntlicht worden net zo helder verlicht als objecten die dicht bij het puntlicht liggen.
  • Inverse Linear. Hiermee geeft u aan dat de lichtsterkte omgekeerd evenredig moet afnemen met de lineaire afstand tot het licht. Op een afstand van 2 eenheden is de lichtsterkte bijvoorbeeld half zo sterk als vlakbij het puntlicht. Op een afstand van 4 eenheden is de lichtsterkte viermaal zo zwak als vlakbij het puntlicht. De standaardwaarde voor de intensiteit die omgekeerd evenredig met de afstand afneemt (inverse lineair), is de helft van de maximale intensiteit.
  • Inverse Squared. Hiermee geeft u aan dat de lichtsterkte omgekeerd evenredig moet afnemen met het kwadraat van de afstand tot het licht. Op een afstand van 2 eenheden is de lichtsterkte viermaal zo zwak als vlakbij het puntlicht. Op een afstand van 4 eenheden is het licht zestienmaal zo zwak als vlakbij het puntlicht.

Use LimitsAttenuation Start Limit
Hiermee geeft u op of grenzen moeten worden gebruikt.

Limits [oN/oFf] :
Hiermee geeft u het punt op waar licht als een parallelle verplaatsing vanaf het midden van het licht begint. De standaardinstelling is 0.

Specify start limit offset :

Attenuation End Limit
Hiermee geeft u het punt op waar licht als een parallelle verplaatsing vanaf het midden van het licht eindigt. Na dit punt schijnt er geen licht. Het instellen van een eindgrens verbetert prestaties, aangezien het lichteffect hier zo klein is dat de berekeningen onnodig verwerkingstijd in beslag nemen.

Specify end limit offset :

Color/Filter Color
Hiermee kunt u de kleur van het licht regelen.

Enter true color (R,G,B) or enter an option [Index color/Hsl/colorBook]:

True Color
Hier kunt u een True Color specificeren. Voer de indeling R,G,B (rood, groen, blauw) in.

Index
Hiermee kunt u een ACI-kleur (AutoCAD Color Index) opgeven.

Enter color name or number (1-255):

HSL

Hiermee wordt een HSL-kleur (Hue, Saturation, Luminance) gespecificeerd.

Enter HSL color (H,S,L) :

Color Book
Hiermee kunt u een kleur uit een kleurenboek opgeven.

Enter Color Book name:

Exit
Hiermee sluit u de opdracht af.

SketchUp Pro - Stunt aanbieding